Rally Krkonoše 2009 – komentář

Rally Krkonoše 2009 – komentář Letní pauzu mezi čtvrtým a pátým podnikem velkého mistrovství vyplnily soutěže zařazené do sprinterského šampionátu. Barum Rally se nezadržitelně blíží, takže byl o tomto víkendu na programu již poslední z trojice letních sprintů. Jednalo se o podnik do tohoto šampionátu zařazený vůbec poprvé. Posádky se díky tomu podívaly do oblasti našich nejvyšších hor Krkonoš. Třetím vítězstvím ze čtyř možných si po předešlé rally vytvořil na čele šampionátu obrovský bodový náskok Jaroslav Orsák, který na východ Čech dorazil jako obvykle s Mitsubishi Lancer EVO IX.

Do obdobného vozu usedá ve velkém šampionátu a stejně tak ve sprintech i Pavel Valoušek. Ten stejně jako Josef a Martin Semerádové (oba Mitsubishi Lancer EVO IX) nemohl na startu pochopitelně chybět. Z jezdců, kteří se hlavně soustředí na dvoudenní soutěže a výjimečně se tentokrát objevili na sprintu, je třeba jmenovat velkého favorita na vítězství Václava Pecha jun. a Václava Arazima (oba Mitsubishi Lancer EVO IX). Obhajoba titulu je letošním hlavním cílem pro Josefa Petáka, jemuž život znepříjemnilo odstoupení na předešlé soutěži v okolí Třebíče.

Stejnou techniku jako on, tedy Peugeot 207 Super 2000 pilotuje již druhou sezónu Roman Odložilík. Jeho speciál tento víkend ovšem soutěžil v Polsku a moravský jezdec tak usedl po delší pauze do Fiatu Punto Super 2000. Na startu samozřejmě nemohli chybět ani piloti speciálů nejvyšší kategorie WRC. Při účasti Igora Drotára v zahraničním podniku se tentokrát prezentovali jen Karel Trněný a Jan Štěpánek. Techniku obstaral první jmenovaný. Jeho stáj na rally připravila Škodu Fabia WRC pro svého šéfa a Škodu Octavii WRC pro jeho moravského kolegu.

Hned první rychlostní zkouška přichystala snad nejošklivější moment celé soutěže. Nedaleko před cílem tohoto úseku zachyboval první jezdec na trati Josef Peták a svůj Peugeot poslal do statného stromu. On i jeho spolujezdec Libor Joska museli být převezeni na vyšetření do nemocnice. O aktuálním stavu posádky se dočtete v samostatném článku na eWRC.cz. Co se týče jejich techniky, ta již výrazně poškozená po silném nárazu začala po incidentu navíc na chvíli hořet. Zbytek startovního pole projel úsekem ve volném průjezdu.

Na druhém testu soutěž přišla o dalšího předního pilota, když po havárii musel další snažení vzdát i Orsák. S poškozeným kolem skončil, dříve než vůbec pořádně začal, Jan Černý (Subaru Impreza Sti N12B). Nejrychlejšího času zde dosáhl Valoušek, když dokázal porazit o 2,4 sekundy Odložilíka. Na třetí příčku se nominoval nejrychlejší zástupce další z předních tří kategorií Štěpánek. V RZ 3 zajel pilot Octavie druhý nejrychlejší čas a dotáhl se na svého soupeře na druhém místě na rozdíl jediné sekundy. Ve vedení zůstával i díky zaznamenání dalšího nejlepšího průjezdu Valoušek (- 6,1 s).

Závěr úvodní sekce nejlépe sedl Odložilíkovi, takže se časové rozestupy prvních tří znovu promíchaly. Pilot Fiatu měl nyní k dobru 9,3 vteřiny na Štěpánka a naopak o 3,8 zaostával za Valouškem. Po servisní pauze vlétl do druhé poloviny soutěže ve velkém stylu Trněný, který se nehodlal smířit s tím, že by se mu nejrychlejší trojka příliš vzdálila. Nejrychlejším časem se dotáhl čtyři desetinky za svého stájového kolegu Štěpánka. Ten očividně pocítil tlak a vypořádal se s ním nejlepším možným způsobem, když na další zkoušce zajel nejrychleji ze všech. To jej katapultovalo dokonce až na druhou příčku o 2 sekundy před Odložilíka.

Vzhledem k tomu, že byl šestý test kvůli vyšetřování nehody z prvního průjezdu tímto úsekem zrušen, nacházela se v tu chvíli soutěž již takřka na konci. Do cíle zbývalo posádkám absolvovat závěrečnou rychlostní zkoušku. Až do těchto závěrečných kilometrů sváděl těsný souboj o pátou pozici Martin Semerád s Tomášem Engem, který znovu startoval s plynovým Lancerem EVO IX. Účastník PWRC pro sebe před RZ 8 tuto pozici ukořistil, ovšem v závěru měl více důvodů k radosti okruhový pilot. Aby toho nebylo málo, svůj minisouboj zde prohrál i Martinův otec. Ovšem nemuselo ho to zas tak moc mrzet, neboť nebyl překonán nikým větším než několikanásobným mistrem republiky Pechem. Ten každopádně během soutěže působil dosti zakřiknutým dojmem a oproti svým zvyklostem bojoval jen o pozice ke konci top ten. Se závěrečnou zkouškou se nejlépe ze všech popasoval Odložilík a získal tím zpět svůj stříbrný post. Žádné drama již nepřipustil Valoušek, který si nakonec do cíle dojel pro největší bodový obnos a stal se letos teprve třetím pilotem, který dokázal některý ze sprintů vyhrát.

Skupina A se letos nese ve znamení opakovaného duelu mezi Janem Dohnalem (Renault Clio Super 1600) a Lubomírem Minaříkem (Škoda Fabia Kit Car). Třetího do mariáše jim úspěšně až do Kopné dělal za volantem Renaultu Clio R3 Petr Brynda. Na moravské soutěži ovšem havaroval a poškozený vůz se nepodařilo do startu Horácké rally opravit. Nyní byl ovšem mladík ze středních Čech zpět, a to v plné síle. Už tak dost zajímavé souboje v této skupině okořenil ještě matador bývalé Formule 2 Jindřich Štolfa. Jedna z nejvýraznějších postav nedávné minulosti se na skok vrátila do soutěžního vozu, kterým byl Fiat Punto Super 1600.

Nejrychlejším vstupem do soutěže se mohl pochlubit Brynda, když vyhrál RZ 2 i 3. Za jeho zády se napřed zjevil Minařík, ovšem po třetím testu jej na této pozici vystřídal Dohnal. Před servisní přestávkou se nejrychlejším časem prezentoval Štolfa, který očividně nic ze svého závodnického umu nezapomněl. Na třetího Minaříka mu v tu chvíli scházely pouhé dvě sekundy. V pátém testu se mladík za volantem Škodovky vybičoval k nejrychlejšímu času, ovšem záhy jej zkušený pilot s Fiatem dokázal opět stáhnout. A když v záběru zajel Štolfa nejrychlejší čas, dokázal přetavit desetinovou nevýhodu v náskok 11,2 sekundy a zisk bronzu. O post nejvyšší se až do závěru snažil zabojovat Dohnal, ale nakonec mu na Bryndu 4,8 vteřiny chybělo.

Brynda jako jediný ze zmíněné čtveřice nezapadal do třídy A6, ale stal se vítězem třídy A7. V jejím rámci si poradil s dalšími dvěma Renaulty Clio R3 Jakuba Blahny a Romana Štefana. Ve třídě A5 si pro zlatý věnec dojel Miroslav Březík se Škodou Felicia. Stříbro zbylo na Milana Zemana za volantem Fabie. Kategorii vozů s dieselovým pohonem ovládl Oldřich Boček za volantem Škody Octavia. Druhé místo si v těsném souboji s Pavlem Urbanem vybojoval Karel Dawson (Škoda Fabia).

V „malých enkách“ se tradičně odehrály souboje na třech úrovních tříd N3, N2 a N1. Mezi nejsilnějšími z těchto vozů si naprosto suverénně během celého podniku počínal Jaroslav Roubíček s Renaultem Clio Sport. Se stejnou technikou startovali i jeho nejbližší soupeři. Oldřich Hrubý bojoval s Evou Vykydalovou až do závěrečného testu o stříbrnou příčku. Svou soupeřku nakonec dokázal v závěrečném testu po krátké exkurzi na třetí místo udolat. Třída N2 přinesla zajímavý duel dvou jezdců za volantem Hondy Civic VTi Adama Koblihy a Jaroslava Pešla.

Od druhé do páté zkoušky se oba protivníci střídali v zajíždění rychlejších časů, ovšem na první příčce úspěšně setrvával první jmenovaný. Pešl se však na předposledním úseku dokázal o devět desetin vyhoupnout do čela. Závěr ovšem patřil jeho soupeři, který pro sebe nakonec přeci jen získal dlouho okupovanou první příčku. V nejslabší třídě se 13,1 vteřiny z vítězství radoval Jakub Urban (VW Polo) před Pavlem Řihákem (Škoda Fabia).

Pohár ČR v Krkonoších ovládla trojice pilotů s různými generacemi oblíbeného soutěžního náčiní Mitsubishi Lancer. Nejnovější evoluci k boji se soupeři využil Pavel Dohnal, který si nakonec dojel pro body za vítězství. Na druhém místě do cíle dorazil Richard Kirnig s Mitsubishi Lancer EVO VII a třetí byl klasifikován Jiří Hendrich s EVO VI. Kategorii historických vozů zcela ovládli piloti Opelů Kadett Coupé, mezi kterými se premiérově objevil i Emil Triner. Na své zkušenější soupeře, kteří již tuto techniku dobře znají, i kvůli problémům s brzdami neměl a dojel si pro čtvrtou pozici. Na třetí byl v cíli klasifikován Petr Šimurda a o vítězství si to v těsném sekundovém souboji spolu rozdali Miroslav Janota a Zdeněk Tichý. O 6 sekund lepší výsledný čas zaznamenal první jmenovaný.

Autor: Martin „Rasghan“ Raška, eWRC.cz,

Přidat komentář

Přidat váš komentář:
Jméno
Opište kod:

Komentáře k článku

ZlRzvpMe3hC: 12rteoreClass/genh4aSional warfare is a waste of time since the opposing parties in such conflicts are not the source of the conflict. How many empires have fallen over the last 2000 years? And the path is similar for most of them. We all know more or less how this plays out.f78
Traummamb: dobry start