Pongratz rallye Kralovice 2008 – komentář

Pongratz rallye Kralovice 2008 – komentář Pongratz rallye Kralovice byla poslední soutěží premiérového ročníku Rallye Cupu 2008. Do závodu prošlo v pátek 14. listopadu technickou a administrativní přejímkou 76 vozidel, které se pustily do boje o co nejrychlejší čas a 4 posádky bojovaly o co nejpřesnější čas v cíli. Ještě tentýž den posádky projely startovní rampou a v plánu měly 4 rychlostní zkoušky. Zbylých devět měřených úseků bylo na programu v sobotu.

Páteční etapu poznamenaly dvě havárie. Na první rychlostní zkoušce havarovala posádka se startovním číslem 50, na druhé vložce se mimo trať ocitla posádka č. 18. Po těchto incidentech byly zkoušky pro zbytek startovního pole zrušeny, kompletně zrušena byla i RZ3 kvůli vyšetřování první nehody. Poslední rychlostní test byl odjet všemi posádkami se zpožděním asi 30 minut. K první nehodě, při které byli zraněni diváci, se vrátíme po zveřejnění oficiální tiskové informace od pořadatele.

Na páteční těžké a kluzké trati okořeněné mlhou začal soutěž nejrychleji Honza Černý, startující premiérově se čtyřkolkou Subaru Impreza Sti 12B. V závěsu mu byl Jan Melša využívající Lancer Evo VIII z dílen Václava Arazima a startující poprvé v soutěži na rozpis. Třetí až pátá posádka v pořadí (Martin Sikl, Milan Malý, "Karel Fešák") byla v pěti vteřinách, což zaručovalo boj do sobotních vložek. Následovala první dvoukolka – Jiří Brynda ml. s vozem Renault Clio R3 a první historik – Miroslav Janota s Jiřím Radou a k nim samozřejmě patří Opel Ascona B. Top 10 po prvním dni doplnili Zdeněk Mareček (Suzuki Ignis S1600), Karel Zenkl (Toyota Corolla) a Kopelentovi (VW Golf). Skupinu A1 začali nejúspěšněji Sukovi, historiky do 1600 ccm Petr Kolář se Škodou 120 S, slabší skupinu historiků vedl Václav Kopáček jun. (Wartburg 353 W-RC) a nejslabší H1 Michal Kašpar s Trabantem 601 S. Pravidelnost po jediné měřené zkoušce vedl Emil Makal, kterému se podařilo trefit zcela přesně do stanoveného času.

Sobotní ráno všechny překvapila jasná obloha a sluníčko poskytlo na většině trati závodníkům suchou vozovku. Dobrou práci i nadále odváděla posádka Honza Černý – Pavel Kohout a v sobotních 9 RZ nebyli nejrychlejší pouze na dvou měřených úsecích. Na první zkoušce dne jej předstihl „Karel Fešák a Dan Vobluda“ z Korno Motorsport a na RZ9 úřadoval Jan Melša se spolujezdcem Zdeňkem Bártou. Ti ale soutěž nedokončili, když na vině byl mezinápravový diferenciál. V cíli ztrácela posádka Korno Motorsport na Honzu Černého minutu a ten tak získal své první absolutní vítězství. „Bednu“ doplnili Martinové Sikl a Pecina, u kterých bylo vidět, že se jízdou po zkouškách na severním Plzeňsku baví a užívají si je. Jen o pouhou desetinu vteřiny (!) za ním dorazil do cíle Jiří Brynda s navigátorem Václavem Vorlem. Zároveň dokončili jako první dvoukolka.

Milan Malý s devátou evolucí Lanceru doplnil Top 5 a za ním byl již první vůz kategorie historiků – Miroslav Janota. Atraktivním stylem dovedl vůz Opel Ascona B do cíle před Janem Vajsetlem s modrým Lancerem Evo VIII. Kopelentovi s VW Golf uhájili pozici před Josefem Čermákem, který protentokrát vyměnil Annu Maťkovou za Petra Vejvodu. Desítku nejlepších doplnili Robert Bezouška s Hynkem Středou, kteří premiérově vodili po trati Mitsubishi Lancer Evo IX.

Stupně vítězů skupina A4 kopíruje výsledek tří nejlepších z celkového hodnocení. Pohár vítěze třídy A3 si odnesl Jiří Brynda, druhým v pořadí byl Ladislav Kopelent a třetí dokončil Pongratz rallye Kralovice Josef Čermák. Hodnocení soudobých vozů do 1600 ccm ovládl i přes problémy svého Citroenu C2R2 na RZ7 Pavel Přibyl, který o půl minuty porazil Karla Zenkla s Toyotou Corollou. Aleš Moravec s Mazdou 323 nedokázal již stáhnout Zenklův náskok z pátku a v cíli byl tedy klasifikován na třetí pozici. V nejslabší skupině soudobých vozů dělila nejrychlejší dvě auta vteřina a půl. Vlastimil Suk junior se Suzuki Swift předčil zkušeného Viktora Hodaně na kitové Felicii. Mnoho času na ně neztratil ani třetí v pořadí – Martin Vopatřil s další Felicií.

Nováčkovi se Swiftem odstoupili ještě v pátek, stejně jako posádka se startovním číslem 3, kterým odešla během RZ4 převodovka. První sobotní zkouška byla poslední pro Jana a Vladimíra Horkovi, kteří si ustlali kousek po startu mimo trať. Po nich startující posádka Zahálka – Soukup se k Horkům přidala a ukončila pouť soutěží na stejném místě. Jaroslav Macek ukončil sezónu stylově a napočtvrté skončil v soutěži Rallye Cupu 2008 pro poloosu. Poloosa byla také důvodem pátečního odstoupení posádky Přikryl – Přikrylová, soutěžní vůz opravili, ale v sobotu havarovali v diváckém místě č. 6. Útěchou jim může být jedině vylosování přívěsného vozíku od hlavního sponzora soutěže. Richard Kirnig s Evo IX odstoupil před RZ8, pěkně jedoucí Zdeněk Večerka se Suzuki Ignis S1600 po RZ10 – u obou byla na vině technická závada jejich vozidel.

Třída historických vozidel H4 měla jasného favorita, který svoji úlohu splnil do puntíku. Miroslav Janota s Jiřím Radou a Opelem Ascona B zvítězili. Audi Coupe Jana Sudy dorazilo na 2. místě i přes kontakt s obrubníkem na zkoušce č. 11. V „há-trojkách“ byli nejrychlejší bratři Diepoldovi na 130RS, když pojeli další 130RS posádky „Ředitel Hary – Martin Lidický“ a ex-Horsákovu 120S Petra Koláře (technické problémy na RZ13). V myslích přihlížejících diváků ale určitě zůstanou i průjezdy Zdeňka Šubrta, Tomáše Denka, Lubomíra Sychry, Jana Hosnedla či Martina Mazucha (všichni Škoda). Václavové Kopáčkové obsadili první a třetí místo ve skupině H2. Starší zvítězil, mladší vystoupal na bronzový stupínek s největším aplausem při vyhlášení výsledků za atraktivní pojetí své neskutečné jízdy. Mezi Kopáčky se dokázal vklínit David Ježek se Škodou 1000MB. Liberecký závodník Michal Kašpar ovládl „bakelitovou“ skupinu H1 před Radkem Zajícem a Jiřím Donátem.

Ve Škodě 130 LA Petra Šimurdy zazlobila převodovka a východočeši skončili na RZ10 v diváckém místě č. 8. Jiří Vávrovec vylétl z trati hned na první RZ a při návratu zpět uvíznul nadlouho v příkopu. S přispěním diváků se však podařilo VW Polo dostat zpět na trať a v cíli byl klasifikován na 3. místě ve třídě H4.

Všechny čtyři vozy v pravidelnosti se dočkaly cíle. Emil Makal, vedoucí muž po pátku, však ztratil na druhém a třetím průjezdu RZ Zvíkovec mnoho času, a tak spadl pod stupně vítězů. Boj o prvenství byl napínavý do samotného konce, nejšťastnějšími byli nakonec Michal Kotek a David Svatoš, kteří po ostudném výkonu v Pardubicích se špatně měřícími stopkami, dokázali triumfovat v Kramolíně i v Kralovicích. Radost dokonal i fakt, že výhrou přeskočili v Kralovicích druhého Jaromíra Zajíce v celkovém hodnocení Rallye Cupu 2008. Třetí pozici obsadil Jaroslav Kraus s vozem Porsche 944.

Do cíle Pongratz rallye Kralovice dorazilo 59 posádek, z čehož 22 bylo na historických vozidlech. Po soutěži proběhlo vyhlášení vítězů odjeté soutěže, Rallye Cupu při odjeté soutěži a nakonec i celého Rallye Cupu 2008.

Autor: Přemysl „maevad“ Budín, eWRC.cz

Přidat komentář

Přidat váš komentář:
Jméno
Opište kod:

Komentáře k článku

U3MRH6lwFJD5: Felt so hopeless looking for answers to my quo..ienst.suntil now.